MATER Press – Egyetemi Kiadványok

Gyógypedagógiai Glosszárium

Antalics, Fanni és Bosnyák-Varga, Tímea és Gelencsérné Bakó, Márta és Gugora, Réka és Győr-Varga, Nóra és Hodosi, Zsófia és Horváth, Lilla és Kátainé Lusztig, Ilona és Kovács, Atila és Kovácsné Nagy, Ibolya és Kozics, Nikolett és Laczkó, Mária és Divina, Roa és Somogyi, Bianka és Szalai, Katalin és Szili, Katalin és Szűcs, Rebeka és Takács, István (2015) Gyógypedagógiai Glosszárium. Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar, Kaposvár. 134 p. ISBN 978-615-5599-11-8

Teljes szöveg
[thumbnail of Szakkönyv] Szöveg (Szakkönyv)
gyogypedagogiai_glosszarium.pdf - Publikált változat
Elérhető az alábbin: Szerzői jogi védettség: CC BY-NC-ND 4.0.

Letöltés (1MB)
Tétel típusa: Könyv
Kulcsszavak: kompendium, Kaposvári Egyetem, gyógypedagógus-képzés, gyógypedagógia, fogalmak
Szakterület(ek): L Oktatás LC Speciális oktatási formák
L Oktatás LC Speciális oktatási formák LC5201 Felnőttoktatás, folyamatos képzés
L Oktatás LT Tankönyvek
Feltöltő: Sára G. Szabó
Elhelyezés dátuma: 03 Márc 2025 12:58
Utolsó változtatás: 03 Márc 2025 12:58
Kivonat, rövid leírás:

Ez a Gyógypedagógiai Glosszárium – alapelgondolásunk szerint – a gyakran használt gyógypedagógiai szakkifejezések meghatározását adta volna magyar, angol, német és spanyol nyelven. A kétéves előkészítés eredményeként elkészült Glosszáriumot azonban csupán az első megtett lépésként értékelhetjük. Ugyanakkor megjegyezzük, hogy az összegyűjtött anyagunk közel fele nem kerülhetett be a papíralapú kötetbe – terjedelmi okokból. Az elektronikus formátumban azonban minden kidolgozott kifejezés helyet kapott. Munkálataink során hamarosan be kellett látnunk, hogy – akár a többi szótártípusú munka esetében, esetünkben is – hosszú évek kitartó munkája szükséges ahhoz, hogy közel átfogó tárházát adjuk azoknak a szakkifejezéseknek, amelyek a gyógypedagógiai tevékenységhez tartoznak. E kötet közreadásakor azzal az elképzeléssel nyújtjuk át munkánkat, hogy tanévenként szisztematikusan bővítve, egyre differenciáltabb képet igyekszünk majd alkotni általában a gyógypedagógiáról, s abban a kaposvári képzésben megjelenő szakirányokról – illetve e területek fontos szakkifejezéseiről. Ismert problémája minden szakterületnek, így a gyógypedagógiának is, hogy adott szakkifejezések sajátos módon – az adott ország általános és szakmai kultúrájának megfelelően – értelmeződnek. A fordítási nehézségek abban érhetők tetten, hogy a logikusnak tűnő megfeleltetés, de különösen a tükörfordítás, sok esetben nem hoz eredményt, illetve másként értelmeznek egy-egy fogalmat az eltérő nyelvi közegekben. Ugyanakkor nagyon fontosnak tartjuk, hogy a gyógypedagógus hallgatók mind szélesebb tudományos háttérrel támasszák alá ismereteiket – s, különösen, majdani gyógypedagógusi munkájukat. Hallgatóként ennek egyik módja lehet a szakirodalom tanulmányozása az általa ismert idegen nyelven, a másik pedig – a különféle pályázati lehetőségek kihasználásával – a külföldi részképzések igénybevétele. A kötet megtervezésekor a Glosszárium címszavainak egy-egy nyelven való értelmezhetőségét abban láttuk, hogy eredeti szövegkörnyezetben mutatjuk be a kifejezést, s az ennek megfelelően kialakult / alkalmazott fogalmat. Ezért a kötetben található szövegrészletek olykor jelentősen eltérő terjedelemben, stílusban jelennek meg az összeállításunkban – hiszen azokat nagyon különféle dokumentumokból válogattuk...

URI: https://press.mater.uni-mate.hu/id/eprint/327
Műveletek (Belépés szükséges)
Tétel szerkesztése
Tétel szerkesztése