Pál, Gyöngyi (2024) Sophie Calle „Te jössz, babám!” és a fény-képaktus rítusa. ARTCADIA: A KAPOSVÁRI EGYETEM MŰVÉSZETI FŐISKOLAI KAR MŰVÉSZETI ÉS TUDOMÁNYOS KÖZLEMÉNYEI, 3 (1). pp. 17-28. ISSN 2060-3266
Teljes szöveg![[thumbnail of Szakcikk]](https://press.mater.uni-mate.hu/style/images/fileicons/text.png)
03_palgy_calle.pdf - Publikált változat
Elérhető az alábbin: Szerzői jogi védettség: CC BY-NC-ND 4.0.
Letöltés (810kB)
Tétel típusa: | Cikk |
---|---|
Kulcsszavak: | Hiány; képaktus; fénykép-aktus; Sophie Calle; fotóelmélet; |
Szakterület(ek): | N Képzőművészet N Vizuális művészet általában |
SWORD Depositor: | Sword Press |
Feltöltő: | Sword Press |
Elhelyezés dátuma: | 29 Júli 2025 13:18 |
Utolsó változtatás: | 29 Júli 2025 13:18 |
Kivonat, rövid leírás: | A jelen tanulmány a párizsi Picasso Múzeumban 2023.10.03.-2024.01.07. között megrendezett Sophie Calle A toi de faire, ma mignonne (Te jössz, babám) című kiállítása kapcsán elemzi Horst Bredekamp kép-aktus és Philippe Dubois fénykép-aktus elméleteit és mutat rá a fényképkészítés rituális megítéléséből adódó kép- és fotóelméleti elmozdulásra. Az intim és a nyilvános, a valóság és a fikció, a saját életének és a művészetnek szétbogozhatatlan egyvelegével sajátos stílust kialakító Sophie Calle műveiben a képkészítés aktusa, bár látszólag csupán dokumentál, de valójában hatással van a kép készítőjére, a modellre és az elkészült kép szemlélőjére is. A képek és a szövegek elrendezése a befogadás aktív alakítójává teszi a művek szemlélőjét. A hétköznapi helyzetek rítussá avatásként értelmezhetők, amit a nyomkészítés (fénykép vagy videófelvétel) szertartása hitelesít. |
Azonosító: | MTMT:35573268 DOI:10.57021/artcadia.6075 |
Hivatalos URL: | https://doi.org/10.57021/artcadia.6075 |
URI: | https://press.mater.uni-mate.hu/id/eprint/403 |