Szabó, Zsófia (2024) A gyógyító igazság : William Kentridge és a Handspring Puppet Company Übü és az Igazság Bizottság című előadásáról. ARTCADIA: A KAPOSVÁRI EGYETEM MŰVÉSZETI FŐISKOLAI KAR MŰVÉSZETI ÉS TUDOMÁNYOS KÖZLEMÉNYEI, 3 (1). pp. 47-60. ISSN 2060-3266
Teljes szöveg![[thumbnail of Szakcikk]](https://press.mater.uni-mate.hu/style/images/fileicons/text.png)
05_szabo_ubu1.pdf - Publikált változat
Elérhető az alábbin: Szerzői jogi védettség: CC BY-NC-ND 4.0.
Letöltés (862kB)
Tétel típusa: | Cikk |
---|---|
Kulcsszavak: | animáció; William Kentridge; báb; Igazság és Megbékélés Bizottság; megbocsátás; |
Szakterület(ek): | N Képzőművészet NX Művészetek általában |
SWORD Depositor: | Sword Press |
Feltöltő: | Sword Press |
Elhelyezés dátuma: | 29 Júli 2025 13:59 |
Utolsó változtatás: | 29 Júli 2025 13:59 |
Kivonat, rövid leírás: | A világhírű dél-afrikai képzőművész, William Kentridge rendkívüli sokoldalúságáról ismert, animációval, szobrászattal, látványtervezéssel, filmkészítéssel stb. egyaránt foglalkozik. Az 1990-es évek elejétől több közös produkciót jegyez a különleges bábjairól híres Handspring Puppet Company csapatával. Az Übü és az Igazság Bizottság című előadásuk az első dél-afrikai szabad választások utáni politikai helyzetre reflektáló műként született meg 1997-ben, hogy az Igazság és Megbékélés Bizottság (TRC) tevékenységét vizsgálja. A TRC a múlt fájdalmas, de szükségszerű feltárásának intézményeként jött létre, hogy meghallgassa az apartheid áldozatait és a bűnök elkövetőit. Az előadás Alfred Jarry Übü-történetét az apartheid bűnöseivel hozta párhuzamba, így központi témájává a bűn-büntetés és/vagy megbocsátás kérdését tette. A dél-afrikai múltfeldolgozás társadalmi performansza és annak színházi feldolgozása egyaránt szorosan kapcsolódik a rítus fogalmához, e tanulmány ezen összefüggésekre irányítja a figyelmet. |
Azonosító: | MTMT:36199583 DOI:10.57021/artcadia.6077 |
Hivatalos URL: | https://doi.org/10.57021/artcadia.6077 |
URI: | https://press.mater.uni-mate.hu/id/eprint/406 |