Balogh, Renáta Tünde and Józsa, Krisztián (2023) Az olvasás fejlesztése a drámapedagógia módszereivel. ANYANYELVI KULTÚRAKÖZVETÍTÉS, 6 (2). pp. 4-16. ISSN 2063-2991
BRTJK2023II_v2.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.
Download (859kB) | Preview
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | drámapedagógia; olvasási motiváció; olvasási képesség; Reading motivation; Drama pedagogy; Reading skills |
Subjects: | L Education > L Education (General) L Education > LB Theory and practice of education |
SWORD Depositor: | Sword Press |
Depositing User: | Sword Press |
Date Deposited: | 24 Jul 2024 07:37 |
Last Modified: | 24 Jul 2024 07:37 |
Abstract: | A tanulók szövegértési nehézségei komoly kihívást jelentenek, amellyel az iskolában és iskolán kívül is mindennap találkozunk. A problémára és annak súlyosságára több átfogó vizsgálat (például Országos kompetenciamérés – OKM; Program for International Student Assessment – PISA) is rávilágított. Az olvasás iskolai fejlesztése ezért kiemelten fontos feladat. Kulcsfontosságúak azok a módszerek, amelyek az olvasási kompetenciát fejlesztik. Ilyen módszer a drámapedagógia is. Jelen tanulmány célja, hogy bemutassa, miként lehet a drámapedagógia módszereivel a szövegértés fejlesztését segíteni. A tanulmány rávilágít, hogy a drámapedagógiai módszerek alkalmazása erősíti az olvasás iránti motiváltságot és az olvasási képességet. Az ismertetett drámapedagógiai módszereket, játékokat különböző iskolai tanórákon is lehet használni, de emellett az osztálytermen kívül is alkalmazhatóak. Students' reading comprehension difficulties are a serious challenge that we encounter every day both inside and outside the school environment. Several comprehensive studies (e.g., the Hungarian National Assessment of Basic Competencies – NABC, and the Program for International Student Assessment - PISA) have shed light on that problem and its seriousness. The improvement of reading competence in school is, therefore, a particularly important task. And the methods that improve reading competence play a crucially important role. One such method is drama-based pedagogy. The purpose of this study is to emphasize how the methods of drama-based pedagogy can be used to help the development of reading comprehension. The study highlights that the use of drama-based pedagogy methods strengthens both the motivation and the reading competence. The described drama-based pedagogic methods and games can be used not only within various school lessons but also beyond the classroom setting. |
Identification Number: | MTMT:34721790 DOI:10.33569/akk.4680 |
Official URL: | https://doi.org/10.33569/akk.4680 |
URI: | https://press.mater.uni-mate.hu/id/eprint/269 |