MATER Press – Egyetemi Kiadványok

Az ügynök: Harari, avagy hogyan (ne) tanítsunk történelmet képregénnyel : Első rész

Domokos, Áron és Molnár, Gábor (2022) Az ügynök: Harari, avagy hogyan (ne) tanítsunk történelmet képregénnyel : Első rész. ANYANYELVI KULTÚRAKÖZVETÍTÉS, 5 (2). pp. 49-68. ISSN 2063-2991

Teljes szöveg
[thumbnail of Szakcikk]
Előzetes bemutató
Szöveg (Szakcikk)
5DomokosMolnar2022IIHarari.pdf - Publikált változat
Elérhető az alábbin: Szerzői jogi védettség: CC BY-NC-ND 4.0.

Letöltés (870kB) | Előzetes bemutató
Tétel típusa: Cikk
Kulcsszavak: kritikai pedagógia; pedagógiai képregény; makrotörténelem; ideológiakritika; educational comics; macrohistory;critical pedagogy; graphic novel; ideology critique; Yuval Noah Harari;
Szakterület(ek): L Oktatás LB Oktatás elmélete és gyakorlata LB1603 Középfokú oktatás
P Nyelvészet és irodalom PN Irodalom általában PN0080 Irodalomkritika
SWORD Depositor: Sword Press
Feltöltő: Sword Press
Elhelyezés dátuma: 16 Dec 2024 13:52
Utolsó változtatás: 16 Dec 2024 13:52
Kivonat, rövid leírás:

Háromrészes írásunk, amelynek ez az első része, Yuval Noah Harari Sapiens című világtörténelmi ismeretterjesztő könyvének képregényváltozatát vizsgálja és értékeli abból a szempontból, hogy mennyire alkalmas oktatási célokra.
Az alább olvasható első részben először röviden abba az elmúlt évtizedekben folyó vitába kapcsolódunk be, amely a képregény mint mcluhani értelemben vett hideg médium pedagógiai használhatóságáról szól. Saját álláspontunk megfogalmazásához Paolo Freire radikális kritikai pedagógiájából indulunk ki, de a képregénypedagógia újabb eredményeit is bevonjuk a tárgyalásba. Ezután Harari sikerkönyveinek, köztük a Sapiensnek és a belőle készült Sapiens – Rajzolt történelem című képregénynek a kiadástörténetét rekonstruáljuk. Rámutatunk arra, hogy az eredeti mű sikere összefügg a hasonló jellegű, úgynevezett „agyas könyvek” iránti kereslet nagy mértékű növekedésével a 2010-es évek közepén, noha a teljes magyarázathoz további tényezőket is fel kell tárni. Ezt írásunk következő részeiben végezzük el.
A második részben először Harari munkásságának recepcióját elemezzük három területen: a nemzetközi politikai, üzleti és kulturális elit körében, az általános olvasóközönség körében és végül a nyomtatott és elektronikus sajtó részéről. Ezt követően térünk rá a művek kritikai elemzésére, elsőként a képregény pedagógiai-didaktikai szempontú értékelésére. E vonatkozásban jórészt kedvező a róla alkotott ítéletünk, a képregényben valóban kiváló didaktikai megoldásokat találnunk.
Az utolsó részben végül a könyv és a képregény filozófiai és ideológiakritikai elemzését nyújtjuk. Megvizsgáljuk a bennük tükröződő ember-, társadalom- és történelemképet, alapvető filozófiai előfeltevéseiket, valamint ideológiai elkötelezettségeiket. Harari könyvét a kortárs fősodorbeli liberális történelemszemlélet egyik legjellegzetesebb képviselőjeként mutatjuk be. Azt is szemügyre vesszük azonban, hogy a képregény médiumába történő átültetés során az eredeti könyv jellemzői hogyan változnak meg: felerősödnek, torzulnak, elvésznek, vagy ellentmondásokkal telítődnek. Figyelmünk fókuszában a médiaváltás nyílt és rejtett céljai és e célok teljesülése áll. Néhány alkalmasan megválasztott példán keresztül azt elemezzük, hogy az ifjabb generációkat célzó ismeretterjesztés mikor és hogyan fordul át burkolt propagandába.

Azonosító: MTMT:33664751 DOI:10.33569/akk.3375
Hivatalos URL: https://doi.org/10.33569/akk.3375
URI: https://press.mater.uni-mate.hu/id/eprint/273
Műveletek (Belépés szükséges)
Tétel szerkesztése
Tétel szerkesztése