Az oktatás hatása egyes EU-országok innovációs teljesítményére

Bene, Andrea and Csernák, József (2024) Az oktatás hatása egyes EU-országok innovációs teljesítményére. STUDIA MUNDI - ECONOMICA, 11 (3). pp. 83-96. ISSN 2415-9395

[thumbnail of Szakcikk]
Preview
Text (Szakcikk)
SME_5947_jav_v2.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (459kB) | Preview
Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: innováció, tudás, oktatás, innovációs teljesítmény innovation, knowledge, education, innovation performance
Subjects: H Social Sciences > HB Economic Theory
L Education > L Education (General)
SWORD Depositor: Sword Press
Depositing User: Sword Press
Date Deposited: 16 Dec 2024 13:21
Last Modified: 16 Dec 2024 13:21
Abstract:

Az innováció kardinális szerepe nem csupán vállalatstratégiai jelentőségű, a nemzetgazdaság versenyképességet is meghatározza mára. A sikeres innovációs folyamatok megvalósítása olyan ismereteket, tudást igényel, aminek forrását a nemzetek oktatási intézményrendszerének biztosítania kell. A vállaltoknak felkészült és megfelelő szakmai tudással rendelkező humán erőforrásra van szükséges ahhoz, hogy hosszútávon sikeresen helyt álljon a piaci kihívásokkal szemben. Napjaink kutatásai arra is rámutatnak, hogy az új technológiák alkalmazásához szükséges információtechnológiai ismeretek, tudás, tapasztalat hiánya jelentősen gátolja a szervezetek innovációs teljesítményét. A tanulmány az EU-s innovációs eredménytábla humán erőforrás és információs technológiák alkalmazására irányuló mutatókat vizsgálja, és megvilágításba helyezi az oktatás kulcsszerepét.
Innovation is not only of key importance for business strategy, it also determines the competitiveness of the national economy. The successful implementation of innovation processes requires knowledge and skills that must be provided by the nations' educational institutions. Companies need a human resource that is prepared and has the right professional skills to face market challenges successfully in the long term. Current research also shows that the lack of IT skills, knowledge and experience needed to apply new technologies is a major obstacle to the innovation performance of organisations. This paper examines the indicators of the EU Innovation Scoreboard on the use of human resources and information technologies and highlights the key role of education.

Identification Number: MTMT:35631137 DOI:10.18531/sme.vol.11.no.3.pp.83-96
Official URL: https://doi.org/10.18531/sme.vol.11.no.3.pp.83-96
URI: https://press.mater.uni-mate.hu/id/eprint/296

Actions (login required)

View Item
View Item