Pál, Gyöngyi (2024) A maszk a lélek tükre. ARTCADIA: A KAPOSVÁRI EGYETEM MŰVÉSZETI FŐISKOLAI KAR MŰVÉSZETI ÉS TUDOMÁNYOS KÖZLEMÉNYEI, úf. 3 (2). pp. 47-54. ISSN 2060-3266
Teljes szöveg04_pal_maszk.pdf - Publikált változat
Elérhető az alábbin: Szerzői jogi védettség: CC BY-NC-ND 4.0.
Letöltés (2MB) | Előzetes bemutató
| Tétel típusa: | Cikk |
|---|---|
| Kulcsszavak: | kreatív mesterséges intelligencia; digitális maszk; arc és identitás; arcfelismerő szoftver; technológia kritika; |
| Szakterület(ek): | N Képzőművészet N Vizuális művészet általában |
| SWORD Depositor: | Sword Press |
| Feltöltő: | Sword Press |
| Elhelyezés dátuma: | 26 Nov 2025 09:26 |
| Utolsó változtatás: | 26 Nov 2025 09:26 |
| Kivonat, rövid leírás: | A tanulmány az emberi arc és a maszk komplex viszonyrendszerét elemzi a digitális technológiák és a kortárs vizuális kultúra kontextusában. Az arc ebben az értelmezésben nem pusztán az identitásunk kifejezője, hanem társadalmi konstrukció és mediális felület is. Az arc értelmezésére kihat a technológiai fejlődés, a mesterséges intelligencia használata a genetikai profilalkotásban, illetve az arcfelismerő rendszerekben. A megvizsgált műalkotások kritikai hozzáállással mutatnak rá a technikai fejlesztések etikai kérdéseire. Heather Dewey Hagborg művei, például a Stranger Visions és a Probably Chelsea, arra hívják fel a figyelmet, hogy a biometrikus nyomokból rekonstruált arcképek a társadalmi sztereotípiákra erősítenek rá, míg Trevor Paglen munkái az MI tanításához használt képadatbázisok etikai és politikai implikációit vizsgálják. A tanulmány érinti az érzelmek arcon való leképezhetőségének kérdését is, valamint a közösségi média-kultúra által generált „digitális maszkok” szerepét az identitásképzés és önreprezentáció folyamatában. |
| Azonosító: | MTMT:36384300 DOI:10.57021/artcadia.6972 |
| Hivatalos URL: | https://doi.org/10.57021/artcadia.6972 |
| URI: | https://press.mater.uni-mate.hu/id/eprint/445 |


