Schlichter-Takács, Anett és Csimáné Pozsegovics, Beáta (2022) A képregény használata az alapfokú oktatásban. ANYANYELVI KULTÚRAKÖZVETÍTÉS, 5 (2). pp. 69-81. ISSN 2063-2991
Teljes szövegSTA20222.pdf - Publikált változat
Elérhető az alábbin: Szerzői jogi védettség: CC BY-NC-ND 4.0.
Letöltés (532kB) | Előzetes bemutató
Tétel típusa: | Cikk |
---|---|
Kulcsszavak: | tanulás; kérdőíves vizsgálat; tanítás; alapfokú oktatás; képregény; questionnaire survey; comics; primary education; |
Szakterület(ek): | L Oktatás LB Oktatás elmélete és gyakorlata LB1501 Alapfokú oktatás |
SWORD Depositor: | Sword Press |
Feltöltő: | Sword Press |
Elhelyezés dátuma: | 16 Dec 2024 14:59 |
Utolsó változtatás: | 16 Dec 2024 14:59 |
Kivonat, rövid leírás: | Az új digitális kultúra egyre inkább a jobb agyféltekére épít, míg a hagyományos írásbeliség eddig a bal agyféltekét erősítette (Gyarmathy 2011 idézi Szalay 2016). A képregényben lehetőség nyílik az írásbeliség és képiség, a verbalitás és vizualitás szintetizálására (Szalay 2016). Egyes kutatók, akik az elvontabb, összetettebb tudományos gondolkodást vizsgálták, nem találtak a vizsgált tanulóknál a tudásra vonatkozó jelentősebb javulást a képregények olvasása, felhasználása során (Spiegel et al. 2013; Ahmad et al. 2017; Rofii et al. 2018 idézi Phoon et al. 2020) míg mások, jelentős javulást figyeltek meg (Lin et al. 2015 idézi Phoon et al. 2020). Abban mindnyájan egyet értenek, hogy a gyerekek szívesen olvasnak képregényeket, hatással van rájuk a grafikus prezentáció vizuális vonzereje, olvasásuk hatékonyan befolyásolja és pozitívan alakítja a tanulók tudományhoz való hozzáállását, elköteleződését, ezáltal a képregények hatékony eszközei lehetnek az oktatásnak. Kutatásunkban kérdőíves felmérést készítettünk a képregény használat gyakoriságáról az oktatásban és felhasználási területeiről az általános iskolákban dolgozó pedagógusok körében. A megkérdezések során elsődlegesen arra kerestük a választ, hogy milyen arányban használják az oktatásban a pedagógusok a képregényt, mint oktatási módszert, milyen tantárgyak esetében, milyen gyakorisággal. A kérdőívet elsődlegesen közösségi média felületen közzétett formátumban, különböző szakmai csoportokban, külső gyakorlati intézmény segítségével és hólabda módszerrel juttattuk el azon pedagógusokhoz, akik önkéntesen és anonim módon vállalták a kitöltést. A kitöltők száma 96 volt. Eredményeink nem reprezentatívak. |
Azonosító: | MTMT:33664789 DOI:10.33569/akk.3305 |
Hivatalos URL: | https://doi.org/10.33569/akk.3305 |
URI: | https://press.mater.uni-mate.hu/id/eprint/279 |