Demeter, Gáborné (2022) Olvasástanulást támogató kiadói fejlesztések : Szaktudományos alapelvek és vásárlói igények megjelenése a hazai kiadók gyerekkönyvkínálatában. ANYANYELVI KULTÚRAKÖZVETÍTÉS, 5 (2). pp. 97-119. ISSN 2063-2991
Teljes szöveg8DemeterEvaOlvasas.pdf - Publikált változat
Elérhető az alábbin: Szerzői jogi védettség: CC BY-NC-ND 4.0.
Letöltés (576kB) | Előzetes bemutató
Tétel típusa: | Cikk |
---|---|
Kulcsszavak: | Könyvkiadás; gyermekkönyvek; olvasástanulás; olvasói igények; publishing; learning-to-read; Children's books; needs of readers; |
Szakterület(ek): | L Oktatás LB Oktatás elmélete és gyakorlata LB1501 Alapfokú oktatás Z Könyvtártudomány Z004 Könyvészet, írás, paleográfia |
SWORD Depositor: | Sword Press |
Feltöltő: | Sword Press |
Elhelyezés dátuma: | 16 Dec 2024 14:57 |
Utolsó változtatás: | 16 Dec 2024 14:57 |
Kivonat, rövid leírás: | Mivel az írott nyelv elsajátítása eszköz a világ megismeréséhez, a kezdetben szerzett és berögzült olvasási viszonyulásminták az információszerzés és az információbefogadás mindennapi gyakorlatát is befolyásolják. Az olvasási tevékenységgel kapcsolatos kezdeti tapasztalatok meghatározók a tanulás, az ismeretszerzés, az élményszerű olvasás további folyamataiban. Az olvasással kapcsolatos első negatív élmények nyomán az önértékelés bizonytalansága és az alapvető kultúrtechnikai ismeretek elsajátításának nehézsége együttesen akadályozzák az olvasási készség és a szövegértés fejlődését. A tanulmányban bemutatott kutatás célja az olvasáskutatási eredmények és a könyvkiadói fejlesztések összefüggéseinek feltárása, ezen belül az olvasástanulás kezdő időszakát élő olvasók (gyermekek, szüleik, pedagógusaik) számára készült könyvek módszertani és formai megoldásainak vizsgálata. Kutatásom keretében aztvizsgáltam, hogy a gyermekkönyvkiadók fejlesztéseiben megjelennek-e a szaktudományos háttérrel rendelkező olvasáskutatási eredmények. A gyermekkönyvek piaci körképe az olvasástanulás egyes szakaszaihoz rendelve kerül bemutatásra. A kutatási eredmények kirajzolják a közös és súlyozott pontokat a magyar kiadói koncepciók, az olvasói (szülői) igények, valamint az olvasáskutatási eredmények között. |
Azonosító: | MTMT:33664828 DOI:10.33569/akk.2914 |
Hivatalos URL: | https://doi.org/10.33569/akk.2914 |
URI: | https://press.mater.uni-mate.hu/id/eprint/281 |