Olvasástanulást támogató kiadói fejlesztések : Szaktudományos alapelvek és vásárlói igények megjelenése a hazai kiadók gyerekkönyvkínálatában

Demeter, Gáborné (2022) Olvasástanulást támogató kiadói fejlesztések : Szaktudományos alapelvek és vásárlói igények megjelenése a hazai kiadók gyerekkönyvkínálatában. ANYANYELVI KULTÚRAKÖZVETÍTÉS, 5 (2). pp. 97-119. ISSN 2063-2991

[thumbnail of Szakcikk]
Preview
Text (Szakcikk)
8DemeterEvaOlvasas.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (576kB) | Preview
Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: Könyvkiadás; gyermekkönyvek; olvasástanulás; olvasói igények; publishing; learning-to-read; Children's books; needs of readers;
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
Z Bibliography. Library Science. Information Resources > Z004 Books. Writing. Paleography
SWORD Depositor: Sword Press
Depositing User: Sword Press
Date Deposited: 16 Dec 2024 14:57
Last Modified: 16 Dec 2024 14:57
Abstract:

Mivel az írott nyelv elsajátítása eszköz a világ megismeréséhez, a kezdetben szerzett és berögzült olvasási viszonyulásminták az információszerzés és az információbefogadás mindennapi gyakorlatát is befolyásolják. Az olvasási tevékenységgel kapcsolatos kezdeti tapasztalatok meghatározók a tanulás, az ismeretszerzés, az élményszerű olvasás további folyamataiban. Az olvasással kapcsolatos első negatív élmények nyomán az önértékelés bizonytalansága és az alapvető kultúrtechnikai ismeretek elsajátításának nehézsége együttesen akadályozzák az olvasási készség és a szövegértés fejlődését. A tanulmányban bemutatott kutatás célja az olvasáskutatási eredmények és a könyvkiadói fejlesztések összefüggéseinek feltárása, ezen belül az olvasástanulás kezdő időszakát élő olvasók (gyermekek, szüleik, pedagógusaik) számára készült könyvek módszertani és formai megoldásainak vizsgálata. Kutatásom keretében aztvizsgáltam, hogy a gyermekkönyvkiadók fejlesztéseiben megjelennek-e a szaktudományos háttérrel rendelkező olvasáskutatási eredmények. A gyermekkönyvek piaci körképe az olvasástanulás egyes szakaszaihoz rendelve kerül bemutatásra. A kutatási eredmények kirajzolják a közös és súlyozott pontokat a magyar kiadói koncepciók, az olvasói (szülői) igények, valamint az olvasáskutatási eredmények között.

Identification Number: MTMT:33664828 DOI:10.33569/akk.2914
Official URL: https://doi.org/10.33569/akk.2914
URI: https://press.mater.uni-mate.hu/id/eprint/281

Actions (login required)

View Item
View Item