MATER Press – Egyetemi Kiadványok

Nyelvórai és nyelvórán kívüli motivációt meghatározó tényezők a felsőoktatásban

Fajt, Balázs és Bánhegyi, Mátyás (2023) Nyelvórai és nyelvórán kívüli motivációt meghatározó tényezők a felsőoktatásban. Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 21 (1). pp. 5-16. ISSN 1589-519X

Teljes szöveg
[thumbnail of Szakcikk]
Előzetes bemutató
Szöveg (Szakcikk)
1_Fajt-Bánhegyi_v3.pdf - Publikált változat
Elérhető az alábbin: Szerzői jogi védettség: CC BY-NC-ND 4.0.

Letöltés (279kB) | Előzetes bemutató
Tétel típusa: Cikk
Kulcsszavak: idegennyelv-tanulási motiváció , nyelvvizsga , nyelvvizsgázási hajlandóság, nyelvtanulási élmények, felsőoktatás, kvantitatív kutatás, második nyelvi énrendszer
Szakterület(ek): L Oktatás LB Oktatás elmélete és gyakorlata Lb2300 Felsőoktatás
Feltöltő: Sára G. Szabó
Elhelyezés dátuma: 16 Dec 2024 13:33
Utolsó változtatás: 16 Dec 2024 13:33
Kivonat, rövid leírás:

Kutatásunk apropóját az adta, hogy a Magyar Kormány legutóbbi bejelentése nyomán a felsőoktatási intézmények saját hatáskörben dönthetnek arról, hogy 2024 őszétől továbbra is meg akarják-e tartani a korábban kötelezőként előírt (szakmai) nyelvvizsgákat képzési kimeneti követelményként. Abból a célból, hogy megvizsgáljuk, hogy a jelen helyzetben van-e hatása a nyelvvizsgakötelezettségnek és egyéb nyelvtanulással kapcsolatos tényezőknek az egyetemi nyelvtanulási motivációra, és hogy előrevetíthessük, hogy e megváltozott szabályozási környezetben a leendő egyetemi hallgatók nyelvtanulási motivációja potenciálisan hogyan változhat meg, felmérést (N=1052) készítettünk. Kutatásunk jelenleg szaknyelvet tanuló egyetemi hallgatók körében vizsgálta a nyelvtanulási élményeknek, a választható idegen nyelvi kínálatnak, az ideális második nyelvi énnek és a nyelvvizsgázási hajlandóságnak az idegennyelv-tanulási motivációra gyakorolt hatását. Eredményeink azt mutatják, hogy a nyelvórai, motivált idegennyelv-tanulási viselkedést a nyelvtanulási élmények, az egyetemi idegen nyelvi stúdiumok terén választható nyelvi kínálat, az ideális második nyelvi én és a nyelvvizsgázási hajlandóság is meghatározza. Eredményeink továbbá azt mutatják, hogy a nyelvórán kívüli, valós szituációkban történő, motivált idegennyelv-használatra az ideális második nyelvi én mellett a tanulható idegen nyelvi kínálat és a nyelvtanulási élmények is hatással vannak, azonban a motivált idegennyelv-használatra a nyelvvizsgázási hajlandóság fordított hatást gyakorol.

Azonosító: 10.17165/tp.2023.1.5-16
Hivatalos URL: https://doi.org/10.17165/tp.2023.1.5-16
URI: https://press.mater.uni-mate.hu/id/eprint/286
Műveletek (Belépés szükséges)
Tétel szerkesztése
Tétel szerkesztése