Podráczky, Judit (Szerk.). (2015) Szemelvények a kisgyermeknevelés köréből I. Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar, Kaposvár. 185 p. ISBN 978-615-5599-05-7
Teljes szöveg![[thumbnail of Tanulmánykötet belíve]](https://press.mater.uni-mate.hu/style/images/fileicons/text.png)
szemelvenyek_kisgyermeknev_1_mod_print_v_nyomda.pdf - Publikált változat
Elérhető az alábbin: Szerzői jogi védettség: CC BY-NC-ND 4.0.
Letöltés (5MB)
Tétel típusa: | Könyv |
---|---|
Kulcsszavak: | Dél-Dunántúl régió, gyermekkor-értelmezések, kisgyermekkori neurológiai kutatások, bölcsődei nevelés, szakpolitikai törekvések, szakemberképzés, korai fejlesztés, sajátos nevelési igényű gyerekek bölcsődei nevelése, csecsemőotthonok, gyermekotthon veszélyeztető tényezői, kisdedóvónő-képzők, Horthy-korszak |
Szakterület(ek): | A Általános művek AC Gyűjteményes munkák, sorozatok L Oktatás LB Oktatás elmélete és gyakorlata LB1501 Alapfokú oktatás |
Feltöltő: | Sára G. Szabó |
Elhelyezés dátuma: | 03 Márc 2025 16:27 |
Utolsó változtatás: | 03 Márc 2025 16:27 |
Kivonat, rövid leírás: | A Szemelvények a kisgyermeknevelés köréből 1. és 2. kötetek a TÁMOP-4.1.2.B.2-13/1-2013-0014 azonosítószámú, a „Pedagógusképzést segítő hálózatok továbbfejlesztése a Dél- Dunántúl régióban” című projekt keretében készültek azzal a szándékkal, hogy bővítsük, és elsősorban a pedagógusképzés számára elérhetővé tegyük azoknak az írásoknak a körét, amelyek a hazai kisgyermeknevelés elvi, gyakorlati vagy intézményi kérdéseivel foglalkoznak. A Szemelvények a kisgyermeknevelés köréből 1. tanulmánykötetben jellemzően tematikusan lazán kapcsolódó, a kisgyermekneveléshez egy-egy sajátos nézőpontból közelítő írások kaptak helyet. A Kisgyermekkor – a világra nyíló ablak c. tanulmány a gyermekkor-értelmezésekre és az azokban bekövetkezett paradigmatikus változásokra fűzi fel azt a gondolatmenetet, amely a kisgyermekkori neurológiai kutatások eredményeire építve hangsúlyozza a fejlődésben az érzelmi stimuláció és a társak jelentőségét, végkicsengésében pedig a boldog gyermekkorhoz szükséges tényezőket. A Pedagógiai szemléletmód a bölcsődei nevelésben-gondozásban c. írás célja annak bizonyítása, hogy bár a bölcsődei nevelést hosszú időn át egészségügyi orientáció jellemezte, a pedagógiai szemlélet a kezdetektől jelen volt a bölcsődei nevelésben, és ez akkor sem vitatható el, ha a hangsúlyok időnként változtak. Az írás több olyan kérdést/dilemmát is felvet, amelyek szemlélete és megválaszolása ma sem közömbös, és továbbra is feladat. Ilyen pl. a fejlődés és az azt befolyásoló tényezők értelmezése, a fejlődés támogatása, a gyermek bevonódása, a fejlődés nyomon követése és a tervezés. A kisgyermekkor kitüntetett jelentőségét, szerepének felértékelődését, továbbá a gyermekek napközbeni ellátásának bővítése érdekében történt hazai kormányzati és szakpolitikai törekvések eredményeit tekinti át A kisgyermeknevelés jelentősége, helyzete és perspektívái c. tanulmány, amely a kisgyermeknevelés minőségét meghatározó tényezőként a szakemberképzés jellemzőire is kitér. A kötetben szereplő további írások a kisgyermeknevelés speciálisabbnak tekinthető kérdéseivel, intézményeivel vagy résztémáival foglalkoznak. A Korai intervenció: sajátos nevelési igényű gyermekek a bölcsődében c. írás a korai fejlesztés intézményesülésének előzményeit, a korai intervenciót és a sajátos nevelési igényű gyerekek bölcsődei nevelésének kérdéseit tárgyalja. A sajátos nevelési igényű gyermekek bölcsődei nevelésére koncentráló rész segíti az egyes fogyatékossági típusokban való tájékozódást, a kisgyermekkorra jellemző tünetek esetleges felismerését, továbbá támpontokat ad a gyerekek és a szülők támogatásához. A gyermekotthonban nevelkedés speciális kérdései c. írás a már megszűnt csecsemőotthonok kevéssé ismert világába kalauzolják az olvasót. Nem sokat tudunk ugyanis arról, hogy mi történt (és kivételes esetekben történik ma is) olyan esetekben, amikor a család nem tud megfelelően gondoskodni a világra hozott kisgyermekről. A gyermekotthonok világában több évtizedet eltöltő szerző érzékletesen mutatja be a gyermekotthon veszélyeztető tényezőit és az azokra adott pedagógiai válaszokat, illetve azokat a helyzeteket, amelyek ezekben az intézményekben is speciálisnak tekinthetők. Közvetlenül nem kapcsolódik ugyan a tematikába, különlegessége okán mégis helyet kapott e kötetben a Történelmi stúdiumok a kisdedóvónő-képzőkben a Horthy-korszakban c. tanulmány, mivel példa arra, hogy miként lehetséges elmélyülten, tudományos alapossággal feltárni egy olyan résztémát, amellyel behatóan ez idáig nem foglalkoztak. |
URI: | https://press.mater.uni-mate.hu/id/eprint/335 |