Nyitrai, Ágnes (Szerk.). (2015) Szemelvények a kisgyermeknevelés köréből II. Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar, Kaposvár. 184 p. ISBN 978-615-5599-06-4
Teljes szöveg![[thumbnail of Tanulmánykötet belíve]](https://press.mater.uni-mate.hu/style/images/fileicons/text.png)
szemelvenyek_kisgyermeknev_2_mod_gp_print.pdf - Publikált változat
Elérhető az alábbin: Szerzői jogi védettség: CC BY-NC-ND 4.0.
Letöltés (951kB)
Tétel típusa: | Könyv |
---|---|
Kulcsszavak: | bölcsődei nevelés, szemléletformálás, kisgyermeknevelés elvi keretei, gondozási tevékenység, játéktevékenység, bölcsődei élettér szervezése, kisgyermek fizikai élettere és napirendje, bölcsődei beszoktatás, napirend, játék, érzelmi és a szociális kompetencia fejlesztése, bölcsődei nevelés tervezése, nehéz helyzetek pedagógiája |
Szakterület(ek): | A Általános művek AC Gyűjteményes munkák, sorozatok L Oktatás LB Oktatás elmélete és gyakorlata LB1501 Alapfokú oktatás |
Feltöltő: | Sára G. Szabó |
Elhelyezés dátuma: | 03 Márc 2025 16:54 |
Utolsó változtatás: | 03 Márc 2025 16:54 |
Kivonat, rövid leírás: | A Szemelvények a kisgyermeknevelés köréből 2. kötetében hét olyan tanulmányt teszünk közzé, melyek közvetlenül kapcsolódnak a kisgyermeknevelés, hangsúlyozottan a bölcsődei nevelés mindennapjaihoz, segítve a kisgyermeknevelők szemléletének formálódását, a gyermekek viselkedésének mélyebb megértését. A tanulmányok szülőknek is ajánlhatók, gazdagítják a bölcsődei nevelésről való tájékozottságukat, melynek segítségével várhatóan eredményesebben tudják támogatni gyermeküket a beszoktatás és a bölcsődébe járás mindennapjai során, sikeresebben tudnak együttműködni a kisgyermeknevelőkkel. A kisgyermeknevelés alapjai, a tevékenységek és a nevelés hatásrendszere című tanulmány a kisgyermeknevelés gyakorlatának közvetlen elvi kereteit rajzolja meg. A szerző érinti a felnőttnek és a tevékenységeknek a gyermek fejlődésében betöltött szerepét, a korai nevelés irányait, élját, specifikumait, kitér a nevelési módszereknek a kisgyermekek nevelésében való alkalmazásának specifikumaira. A korai évek nevelését szolgáló tevékenységek című írás az egyes gondozási és játéktevékenységeknek a gyermekre gyakorolt befolyását mutatja be, segítve ezzel a kisgyermeknevelőket a tevékenységekben rejlő lehetőségek minél eredményesebb hasznosításában. Ezt követi a Pedagógiai szempontok a bölcsődei élettér és életesemények megszervezéséhez, alakításához című tanulmány, mely összefoglalja az élettér megszervezésének elvi szempontjait, majd részletesen elemzi a bölcsődébe kerülés időszakát, továbbá a kisgyermek fizikai élettere és napirendje kialakításának kritériumait. A bölcsődei beszoktatás, napirend és játék pedagógiai aspektusai című írás hasonló témakört dolgoz fel, más megközelítésben: konkrét gyakorlati javaslatokat, jó gyakorlatokat is bemutatva. A kisgyermeknevelés főbb feladatai az érzelmi és a szociális kompetencia fejlődésének támogatásában című tanulmány a bölcsődei nevelés módszertanában fontosnak tartott, de mégsem eléggé kidolgozott témakört érint, így hiánypótlónak számít. A Nehéz helyzetek pedagógiája című írás azoknak a – gyermek és felnőtt számára egyaránt nehezen megélhető – helyzeteknek a mélyére enged gyermekcentrikus bepillantást, melyekkel valamennyi kisgyermeket nevelő felnőtt találkozhat. A bölcsődei nevelés tervezése című írás a szakmai tervezés ernyője alá fogja össze a kötetben szereplő tanulmányok mondanivalóját. A szerzők a kisgyermeknevelés jeles képviselői, magas szintű elméleti és gazdag gyakorlati tapasztalataik szintézise a jelen tanulmánykötet. |
URI: | https://press.mater.uni-mate.hu/id/eprint/336 |